تبلیغات همسان (تبلیغات محتوایی، بومی، نیتیو) یکی از بهترین نوع تبلیغات برای جایگزینی با تبلیغات نمایشی (مانند بنری) بدون هدف و مکملی مناسب برای تبلیغات متنی (مانند تبلیغات گوگلی) می‌باشد. شاید با مراجعه به وب‌سایت‌های خبری و یا سایت های پربازدید تولید محتوا، نمونه ای از این نوع تبلیغ را که با یک عکس و یک متن در قالب جمله ای کوتاه و تیتروار به گونه ای جذاب پکیج شده است را مشاهده کرده باشید، در این پست به معرفی تبلیغات همسان می پردازیم؛

تبلیغات نمایشی ‌به‌ کمک بنرهای تبلیغاتی و پاپ‌آپ‌ها می‌کوشید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند. این تبلیغات در وب‌سایت‌های شرکت‌های دیگر به نمایش درمی‌آمدند. درواقع، تبلیغات نمایشی بدون بهره‌مندی از ظرافت‌های تبلیغات نیتیو، صرفا به ارائه تبلیغات در وب‌سایت‌های گوناگون می‌پرداخت؛ اما تبلیغات همسان (Native Advertising) که شیوه تکامل‌یافته تبلیغات نمایشی است، در مسیری متفاوت حرکت می‌کند. در تبلیغات نیتیو، تبلیغات در قالب «محتوا» ارائه می‌شوند؛ محتوایی که ضمن ارزش‌آفرینی برای خوانندگان، معرف برندی است که محتوا را سفارش داده است.

به‌عبارت‌دیگر، برندها و شرکت‌های گوناگون با پرداخت هزینه، از وب‌سایت‌های دیگر درخواست می‌کنند که محتوایی سفارشی را برای آن‌ها تولید و منتشر کنند. این محتوا کارکردهای آموزشی و تبلیغاتی دارد؛ یعنی ضمن اینکه محتوایی ارزشمند برای مخاطبان به‌ شمار می‌رود، آن‌ها را به‌سوی آشنایی با برند و محصولی خاص نیز هدایت می‌کند. در تبلیغات همسان، ضمن ارزش‌آفرینی برای مخاطبان، از نارضایتی‌هایی که به دلیل تبلیغات پاپ‌‌آپ و… در آن‌ها شکل می‌گرفت، جلوگیری می‌شود.

لینکدین و فیس‌بوک و … از مشهورترین وب‌سایت‌ها و البته مهم‌ترین بستر برای نمایش تبلیغات همسان در جهان هستند که یک محتوا مشابه قالب اصلی به مشتری ارائه می‌شود ولی با تگ پروموشن از سایر محتواها جدا شده است. وب‌سایت‌های خبری یکی از بهترین بسترها برای نمایش محتوای همسان برای مخاطبان هستند. تبلیغات نیتیو به‌طور واضح به معرفی برند یا تبلیغ محصول نمی‌پردازد و از طریق تولید محتوا اقدام به ایجاد آگاهی می‌نماید.

تبلیغات همسان در ایران معمولاً با مراجعه به یکی از پلتفرم‌های تبلیغات نیتیو موجود شروع‌شده و با تولید مدیا از طریق متن و عکس انجام می‌شود. عکس‌ها با توجه به نوع دستگاه در سایزهای مختلف طراحی‌شده و در پنل بارگذاری می‌شود. برای تیتر نیز محدود به انتخاب یک عنوان کوتاه هستید. ترکیب این عکس و متن است که تعیین می‌کند تبلیغ شما به چه صورت دیده خواهد شد. البته امکان استفاده از آزمون A/B در پلتفرم وجود داشته و شما می‌توانید از چند تبلیغ محتوایی تولید شده بر اساس آزمون مخاطب برترین آن را به نمایش بگذارید.

هزینه تبلیغات نیتو در ایران برحسب دو شاخص سنجیده خواهد شد. اول نرخ جذابیت که ارتباط مستقیمی با انتقال مؤثر پیام تبلیغ و تعداد نمایش دارد و دوم مبلغی که کارفرما بر اساس دلخواه برای هر کلیک وارد می‌کند. باید توجه داشت که در این نوع تبلیغات، هزینه تبلیغ به ازای کلیک انجام‌شده دریافت خواهد شد و به‌صرف نمایش تبلیغ، شما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید؛ اما درمجموع هزینه هر کلیک بر اساس میزان جذابیت تبلیغ از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان می‌باشد که برای یک محتوای با جذابیت متوسط عدد ۲۵۰ تومان را می‌توان برای هر کلیک در نظر گرفت.

با توجه به اینکه مدیریت بودجه و پایش هر کمپین از مهم‌ترین قسمت‌های هر کمپین تبلیغاتی می‌باشد، داشتن تخصص در تولید محتوا (مدیا) و دانش و تجربه مدیریت کمپین برای نمایش در حداقل هزینه، از موارد ضروری جهت جلوگیری از هدر رفت سرمایه و اجرای مؤثر می‌باشد، توصیه می‌شود که در اجرای شخصی با بودجه روزانه محدود (روزانه ۱۰۰.۰۰۰ تومان و نرخ هر کلیک ۴۰۰ الی ۵۰۰ برای آزمون اولیه و کاهش مستمر نرخ کلیک تا رسیدن به نسبت مناسب به ازای میزان نمایش) آزمون گرفته شود و پس از رسیدن به حالت پایدار کمپین پلن شود. با توجه به بودجه روزانه محدود خود در انتخاب نمایش‌دهندگان و نحوه نمایش نیز دقت کافی مبذول نمایید.

در مورد تبلیغات همسان برای کسب‌وکارها توصیه اکید استفاده از خدمات یک آژانس مارکتینگ می‌باشد. چراکه طراحی پیام و مدیا در چارچوب فلسفه برند و هدف تبلیغات بسیار متفاوت از تبلیغات شخصی بوده و جبران تصویر منفی کمپین غیرحرفه‌ای کاری بسیار دشوار می‌باشد. همچنین با توجه به حجم بالای بودجه‌ریزی، پرداخت تعرفه بالا به ازای هر کلیک به علت عدم استفاده از تیم متخصص در تولید پیام و تعیین مخاطبین هدف و نحوه نمایش و مدیریت بودجه، منطقی به نظر نمی‌رسد و قطعاً این مورد دیگر برنامه‌های تبلیغاتی و مارکتینگ یک شرکت را دچار مشکل خواهد کرد.

جهت سفارش تبلیغات همسان و مشاوره راه‌اندازی کمپین‌های هدفمند تبلیغاتی و کسب اطلاع از تخفیف‌های دوره‌ای، می‌توانید با شماره ۰۲۱-۷۷۹۴۶۶۶۹ داخلی ۳ تماس و یا با ایمیل info@damaavand.com مکاتبه نمایید.